ДО
МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ
44-то НАРОДНО СЪБРАНИЕ
МЕДИИТЕ
СТАНОВИЩЕ
на Движение „Възход“
по Проект за Закон за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие
Ние от ПП „Движение демократично действие – Д3“, ПП „Единна народна партия“, ПП „Съюз на свободните демократи“ и ПП „БДС „Радикали”, обединени в Движение „Възход“, настояваме проекта за Закон за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие в този си вид да бъде оттеглен от правителството.
Мотивите ни са следните:
- Проектът няма връзка с хармонизиране на европейско законодателство.
- Правителството явно няма ясна концепция за регионалното развитие на Република България, доказателство за което е отпадането на почти всички изменения на закона от 2016 г., включително отпадането на цели глави.
- Въведеният термин „район“ за изпълнение на изискванията на общата класификация на териториалните единици за статистически цели, прилагана в Европейския съюз е некоректен, тъй като не съответства на същността на Закона за регионално развитие и води до недоразумения с определението район в Закона за административно-териториалното устройство на РБългария.
- Формалното и немотивирано решение за разделяне на 4 икономически района ще създаде още по-големи диспропорции в регионалното развитие. Недопустимо е наименованието на един от предложените райони да е свързан с географска посока, а останалите – с географски области, а формирането на Черноморски регион представлява опасност за националната сигурност.
- Съществуващият подход за приемане на Националната концепция за регионално и пространствено развитие е погрешен, зависи от моментна политическа конюнктура и не допринася за приемането й с консенсус.
- Съществуват алинеи, в които текстовете си противоречат.
- Фактическото формиране на Управленският състав на регионалния съвет не се определя от закона, което поражда съмнения за подбор на състава в зависимост от моментната политическа конюнктура.
- Няма дори и намек за бъдещо самоуправление на регионите от ниво 2.
- Недопустимо е толкова важни въпроси да се оставят за решаване в Правилника за приложение на закона. Това поражда съмнения за заобикаляне на заложени в закона важни изисквания.
Изложеното до тук демонстрира за пореден път управленската немощ на правителството. Грешните анализи водят до грешни изводи, а грешните изводи водят до грешни решения.
Обръщаме внимание, че териториалните единици за статистически цели от ниво 2 трябва да се наричат „региони“. София трябва да се обособи като отделен регион – Столичен, тъй като присъствието ѝ в регион с други територии изкривява статистическите данни поради огромната разлика в развитието ѝ спрямо останалите територии. Другите региони трябва да бъдат: Северозападен – Видин, Монтана, Враца, Плевен, Ловеч Габрово и Велико Търново; Североизточен – Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Русе, Разград, Силистра; Югоизточен – Бургас, Ямбол, Сливен, Стара Загора, Ямбол; Южен централен – Пловдив, Кърджали, Смолян, Хасково и Югозападен – Пазарджик, София-област, Благоевград и Перник.