Да не забравяме, г-жо Капон, че Вие бяхте в началото, когато притиснахте властите
с един сигнал. Може ли да го разкажете за хората, които вече са забравили,
тъй като безкрайно много се говори и изписа през тези седмици.
Добър ден!
Наистина с нашите експерти от ЕНП подадохме отново сигнал, който е свързан с Агенция „Митници“ и с контрабанда, както при зеленчуци, така и при китайски стоки.
Кога беше това?
По принцип е подаден още 2010г., но 2011г. се вижда, че още няма никакви резултати, никакви действия по него, освен че някакви хора са просто понижени в системата. Именно по този повод ние поставихме ясно въпроси и притиснахме правителството и агенцията да си свършат работата, защото законът в казуса „Лукойл“ е абсолютно императивен. Има срок, в който единственият изход, ако няма изпълнение на измервателните уреди, означава отнемане на лиценз. И аз искам съвсем добронамерено да кажа, че когато все пак намериха сили
и Министерство на финансите, и Агенцията да отнемат лиценза трябва да признаем, че всички
искахме да видим държава с голямо Д, държава, която си е свършила работата.
След това, разбира се, дойде решението от съда и това решение, и тук искам да поздравя министър Трайков, който направи най-доброто от това решение – да го даде именно на КЗК, защото самото решение, само по себе си доказва, че има господстваща роля на това предприятие в България.
Когато подадохте тази информация на европейските институции смятате ли, че те по свой път са извършили наблюдение или проверка? Има ли доклади, които не са за публична употреба, но за които се говори, че съществуват, които изследват рафинерията или тази работа с износа на горива?
Всички са наясно какъв е пазарът на горива и някак си пазарът на горива съществуваше през последните години по подразбиране, а не по закон. На принципа…
Имаше ли реакция от европейските институции? Знаете ли дали има?
Знаете ли, аз си мисля, че европейските институции не са органът, който ще ни подават постоянно на нас пътя или ще ни размахват пръст. Те са тези, които би трябвало да помогнат на страната сама да си свърши работата и затова си мисля, че сега е най-важно какво ще направят
българските институции. От една страна – съдът трябва да се изкажа на края на месеца по същество, защото ние по същество изказване нямаме. От друга страна – министър Трайков подаде сигнал в КЗК, което означава, че КЗК трябва да каже така ли е или не е така. И няма две верни решения. Няма как решението на съда да казва, че има монополно положение или господстващо, а пък КЗК да каже НЕ. Тоест едно от двете трябва да е в друга посока.
За мен е странно обаче, че в страната, аз съм политик и мога да си позволя да кажа, че КЗК е импотентен орган в своите действия и ние го виждаме всичките, тъй като монополите се вихрят из страната, картелите по същия начин. И с години нямаше доказано нито ясен картел примерно при цена на олио, при цена на хляб, при цена на горива… знаете протестите, които имахме
и винаги се стигаше до един и същи извод, че реално монополно положение няма или ако има някакъв картел, той може би е частичен и той е решен. Затова в момента единственото притеснение, което ние имаме относно ситуацията, е последните реплики на премиера, който казва, че едва ли не до края на годината щели Лукойл да се справят с измервателните уреди. Извинявайте, ама какво означава това?! Знае ли той какво ще е решението на съда на края на август?! Знае ли какво ще е решението на съда от обжалването на Агенция „Митници“?!
И слушаме за някакво извинение на Алекперов.
Ама какво значи извинение?!
Това не е някакъв битовизъм, в който се разиграваме едни други, нали, някой да се извинява на другия. Тук е въпросът, че трябва да има законност. И това е тестът за самата държава дали може да поддържа законност и дали пазарът – свободният пазар – ще продължи на едно битово ниво или ще функционира по закон, което пряко засяга всички нас, потребителите.
Два коментара от Вас по отношение на едно изречение от вчерашния брой
на в-к „Комерсант“ – руски вестник използва израза – „Не стига, че митничари тормозят рафинерията“. Това какво означава?
Какво означава да тормозят рафинерията митничари? Митничарите си вършат работата.
Би трябвало те да са там, да направят своите проверки, да влезнат до всеки един документ, да видят, ако има част от измервателните уреди, които са сложени…
Най-вероятно за всеки е неприятно да има проверка. Ами по същата логика на всяка фирма ЕТ, на която има данъчна проверка, би трябвало да каже, че данъчните ги тормозят. Не е така. Законът трябва да се спазва и е нормално да има контролиращи органи.
Крайно време е да се разбере и самото ръководство на Агенция “Митници” да разбере, че те не са просто регистрационен орган, където се отчитат някакви мита и такси, а е контролиращ орган. Така че това, че руски вестници така приемат нещата, аз мисля, че малко
се спекулира и драматизира. В тези дни видяхме всякакви коментари от това, че тази акция била свързана с Белене или какво ли не… Аз мисля, че има само едно вярно нещо и това е, че се изпълняваше законът. Законът е императивен.
Още един коментар – Вие говорите за съществуването на офшорни фирми. Особено се прояви този момент, когато ставаше дума за полетите – Bulgaria Aviation Group и офшорното присъствие там.
Изключително много компании в България, които работят с държавата, работят с общински и държавни средства, имат офшорен капитал. Което означава, че никой не знае произхода и не знаят собствеността на този капитал. Има един текст в Закона за държавния бюджет, който от години, ако България иска да има прозрачност, трябва да запише именно, че сделки, както на държавата, така публично-частно партньорство, така съответно и по обществени поръчки, не се сключват от фирми, които имат офшорен капитал. Тогава всички ние ще бъдем сигурни, че в държавата има прозрачност. В случая – и в Холандия, и в Люксембург, и в Кипър има офшорни зони.
Използват се много често за регистриране на фирми, които реално, когато са в България регистрирани и имат чужд капитал, те са напълно законни и никой не казва, че те не са закони. Но те нямат право и не би трябвало да имат право да търгуват и да усвояват по някакъв начин бюджетни средства.
А как е в нашия случай, като е над…?
В България може да се случи навсякъде. Ако не можеше държавата да сключва споразумения с фирми, които имат офшорен капитал, нямаше да имаме днес проблема с комисионерите на газта. Защото там има също фирми с офшорен капитал. Много лесни са решенията, защото
ако днес се прави една магистрала и се сключи сделка с фирми, които имат офшорен капитал, никой не знае дали самият министър няма вътре дял. Тоест самото подозрение създава усещане в хората за това, че няма прозрачно управление. Това е текст, който, разбира се, тройната коалиция нямаше никакъв интерес да гласува, но си мисля, че управляващите днес
би трябвало да се замислят по него.
Един от аргументите за решението на Софийски административен съд беше това, че могат да бъдат прекратени полетите. Тоест тази компания държи абсолютно в шах положението.
Мисля, че и министър Трайков каза ясно, че в резерва има достатъчно горива. След това трябва да кажем, че през стоковата борса може много бързо, без да се чакат определени срокове,
да се допълва резервът. Той не е някаква величина, която е константа. Което означаваше, че можеше да се окаже, че когато се отвори толкова бързо пазарът, след като той има монополно положение, да се стигне до спада на цената на горивата. Аз считам, че в момента решението на съда, разбира се то се изпълнява, както всички сме свидетели. И най-важното, което трябва да направим, е да си извадим изводите от него и КЗК да бъде наистина, според мен трябва да започне да работи, което означава да бъде сменен съставът ѝ и в Народното събрание
трябва да влезе нов състав, тъй като този състав беше прегласуван и голяма част от ръководството остана от старото ръководство. Мисля, че те не са способни
да извършат истински проверки.
Вие говорите даже за извънредно заседание в парламента по време на ваканция, заради работата
на тази комисия.
Точно така. Смяна на КЗК и съответно ново антитръстово законодателство, защото наистина България е пред ситуация, в която има нужда от истинско законодателство, което да защити интересите на потребителите.
Но има ли подобна воля или намерение правителството…?
Е, няма разбира се!Вие виждате морето, в момента температурата е добра, народните представители имат много по-голям интерес или да правят предварителна кампания за избори, или да бъдат на почивка, така че засега такава воля няма, но искат – не искат това ще се случи.
Тогава дали можем да говорим за някакъв дивидент положителен, който да е заработило правителството, в резултат на тази сага?
Не знам дали трябва да го оценя като положителен или отрицателен дивидент. Със сигурност премиерът Борисов иска на всички да ни внуши, че той няма нищо общо нито с играта на карти, нито, че има приятели едва ли не… Всички, които казвахме, че връзката на Лукойл с властта е много близка, едва ли не, това е доказателството, че не е така… Мисля си, че дългосрочно ще е ясно. И пак казвам – последните му думи прозират, че явно има договорки, защото няма как премиерът да дава срокове и да отлага срокове, и да казва, че до края на годината измервателните уреди ще бъдат сложени. Премиерът има интерес фискът да е добре, тоест пари в държавата да има, което означава едно такова предприятие да работи законно,
да работи в рамките на закона, да плаща своите данъци и в същото време да има не монополно положение, така че потребителите на пазара да имат най-добрите цени. А в случая явно, разбира се, когато става въпрос за такъв гигант, има много сериозен натиск, но аз се съмнявам, че някой изкарва дивидент. Засега дивидентът би трябвало да е на гражданите, ако има спазване на закона. За самата мен, аз ви казвам и за колегите ми от ЕНП, ние много се надяваме да видим държава с голямо Д.
Хората имат нужда от това и ние всички да знаем, че има пазител на закона … засега всички са все още в очаквания. Защото ако не е светлина в тунела, това ще е насрещният влак.
Линк към видеото в YouTube: https://bit.ly/3g7qQHF
Източник: БНР