Кажете ми 5 или ако искате 20 лекарства, с които да излезем от кризата и да отремонтираме системата г-жо Капон.
Сигурно се шегувате. Няма такива рецепта. Който изброява някакви неща, е абсолютен популист. Най-напред трябва да се постави диагнозата. Без нея няма лечение. А ние нямаме такава. Защото фрази от рода на „много сме зле“ или „много сме добре“ не са цифри. Не служат за поставяне на диагноза, а са общи приказки, подобни на тези, с които Дянков ни вадеше от кризата три пъти годишно.
А как да разберем колко сме зле, или колко сме добре.
Служебният кабинет трябва да има само две задачи. Първата е да проведе честни и почтени избори, без съмнения за купени гласове, нагласени компютри на информационната система и пр. И втората, не по-малко важна – пълна ревизия на фиска. Всички трябва да узнаем каква е реалността.
Имате ли експертно предчувствие – какво има в резерва?
Не става въпрос само за фискалния резерв. В момента сме в кампания на Националната агенция за приходите по събиране на данъци. Затова и движенията нагоре са временни и измамни. Трябва ни цялостна ревизия, какви са задълженията към държавата, какви са задълженията на държавата, изпълнението на бюджета в приходната и разходната част, какво е състоянието на системите в консолидирания бюджет. Има ли изхарчени пари от националния фонд (европейските пари) за национални плащания. Изобщо всичко.
Ще ви репликирам – имаме фискална стабилност.
Не знаем още какво имаме. Засега е видно, че имахме устойчив ръст, прехвален от Дянков, от по-малко от процент, което е устойчивата мизерия и доведе до устойчива бедност. От тук нататък според екипа на Единна народна партия е нужен скокообразен ръст на икономиката за поне 6 години. Накъсо казано- изгребахме всичко ,което предишните, крадливи, или не, бяха оставили в резерва и колабира цялостно икономиката ни. Сега е време за смелост и трябва свежа кръв в съдовете.
Какъв преход да направим от какво към какво. Хората вече мразят думата преход
Да направим преход от хазартна икономика, каквато си имаме, към интелигентна икономика. Но ние нямаме дори министерство на икономиката.
Е, имаме си.
То се занимава с енергетиката, защото там има големи пари. Но аз се съмнявам, че министърът познава икономиката, ама реално, на терен. Да познава предприемачите, да им познава контрагентите, пазарите, намеренията, проблемите, пречките, плановете, всичко. Да познава и сивия сектор, който им пречи в тяхното поле.
А какво наричате хазартна икономика?
Как се развиваше българската икономика досега? Кандидати за бизнесмени си стоят на маса в квартална кръчма или в луксозен столичен ресторант на чаша ракия и си разказват за последната „далавера“. Евтин терен на морето, възможност за закупуване на земеделска земя до магистрала, добри недвижими имоти с връзки от някоя общинска агенция по приватизация, заменка срещу рушвет от горски фонд до бреговата линия на Черно море… После докато карат ски някой чува как техен приятел прави пари от банички, и веднага хуква да вземе кредит, за да си направи по-голям цех за банички. После на мода бяха фотоволтаиците… и така до следващия моден слух от кръчмата. Така се положиха основите на хаотичната ни икономика от хазартен тип. За мен отговорът е „интелигентната“ икономика, която да се противопостави на хазартната ни кръчмарска икономика. Нищо, че определенията ми може би изглеждат остри. Всичко, което се случи в банковия сектор, собствеността на земеделските земи, спекулациите с недвижимите имоти, се оказа, че беше не само глупаво за потребителите, но в последствие и за бизнеса. Как да се конкурираме, след хроничната липса на дългосрочна политика и ограничените ни финансови средства? Много страни вече са изградили своята визия на „интелигентна“ икономика, включително Дания, Сингапур, Холандия и Финландия. Характеристиките включват фокус върху висококачествена система за образование; публично финансиране на научни изследвания; атрактивни корпоративни данъчни стимули, включително данъчни облекчения; добра инфраструктура с високо качество на вътрешни и международни връзки; добри широколентови комуникации и отлични обществени услуги, включително в здравеопазването. Интелигентна икономика означава по-голяма производителност и устойчиви работни места. Интелигентната икономика е зелена икономика. Интелигентната икономика означава ефективност. Интелигентна икономика се прави от хора, които мислят и работят по-умно, генерират нови идеи и получават повече за по-малко време. Интелигентната икономика живее в рамките на своите средства.
Да се върнем към ревизията. Какво най-напред да провери?
Да даде отговор на въпроса пипани ли са пари от „Националния фонд“ към МФ. Да видим дали пък някой не ти е дал едни пари за доверително управление, а ти си ги харчил за други неща, без да си упълномощен за това?! Дали едни пари не се използват за вътрешни разплащания? Дали има скрит дълг? Каква е задлъжнялостта на икономиката към държавата и какви са задълженията на държавата към бизнеса?
Вашите предположения какви са, има ли?
Не искам да гадая. Засега, четейки емисионния календар на МФ само виждам, че банки и пенсионни фондове бяха декапитализирани, като биваха принуждавани да купуват Държавни ценни книжа, вместо да инвестират в живата икономика. Бяха рекетирани от министъра на финансите чрез заплахи за намаляване на лихвите. Ежемесечно сме задлъжняли с между 100 и 200 милиона, и ако последната емисия от 800 милиона може да бъда оправдана, с изплащането на субсидии, защото зърнопроизводителите работят с тези пари и те ще се влеят в икономиката, то другите дългове са само за увеличени разходи, без реформи насреща. От друга страна е важно да се види и какво е реалното покритие на лева.
Хайде сега, и вие ли ще правите „проход“ в борда , за да има девалвация на лева?
Разбира се, че не. Първо за всички приказки за коридор във валутния борд, основно обсъждани от няколко дни от финансовия министър Дянков трябва да е ясно, че за такава мярка е необходимо Народно събрание. Второ запазването на валутния борд е задължително. Големият проблем е, че може да се окаже, че поради липса на покритие на лева, се налага промяна на курса. Тази мярка ще се плати от обикновените хора, затова и е важно да се стабилизира фиска и да не се случи утре някой да се оправдава с нейната неизбежност. Трябва да се установи и какви са изпълненията на бюджетите на НОИ и на Здравната каса.
Кои други „органи“трябва да бъдат прегледани, за да има ясна и вярна диагноза?
Единна народна партия настоява да се установи задлъжнялостта – но истинската. На държавата към фирмите, и тяхната към държавата. Защото и кризата, и онзи „данък рекет“ от първите години на това управление, ако помните, със сигурност е накарала доста фирми да оцелеят, като не плащат на държавата. Трябва да се установи и дали има скрити договори. Какво е състоянието примерно на НЕК?
Такива вече има, и то за милиарди от Тройната коалиция. Стефан Гамизов например каза, че всичките ни сметки за ток вече са заложени в една компания. Включително и неплатените.
Това, което той изнася, винаги трябва да се проверява. Защото винаги изглежда съмнително, когато някой прави логическа връзка между договорите на ЕРП-та и тези на два от тецовете. Имаме главен прокурор, ако има нарушения, да видим дали ще бъдат установени от обвинението.
Защо, не му вярвате ли?
Тук не става дума за доверие. В политиката свикнах да вярвам на фактите, а не на думите. Вие забравихте ли, че тройната коалиция в края на мандата си гласува амнистия? Аз имам вече черно на бяло отговор от прокуратурата , когато внасях сигнала за газовите договори от времето на Овчаров, че не могат да образуват досъдебно производство, защото се е случило преди 1 юли 2008г. (б.а. – Според разпоредбите на Закона за амнистията, всички престъпления, извършени по непредпазливост преди 1 юли 2008 г., не подлежат на наказателно преследване). Същият този закон влезе в критичния доклад на Еврокомисията. По данни на Върховната касационна прокуратура 457 са делата, прекратени именно поради този закон, само за 9-те месеца на 2009 година. Интересно е сега да се направи такава справка също?! Дори само този от много сигнали, които съм подавала, говори за щета от около милиард и 400 милиона лева в ущърб на българските потребители.
Да теглим ли заем за вдигане на доходи?
Хората излезли на улицата, проспахме 4 години, а сега спешно се иска вдигане на пенсиите и доходите. Това е пълна лудост. Паническа мярка. Но и аргументите на Дянков също не са верни. Зависи за какво ще теглиш този заем. Ако го вложиш в икономиката, заетите пари могат да донесат по-висок доход. Но, да се харчат просто за заплати, това ще бъде самоубийствено. Парите са именно свежата кръв в системата на икономиката – затова и трябва да се пускат само с реформи, защото иначе ще потънат, без всякакъв ефект и ще задлъжнеем допълнително.
Може да се окаже, че няма пари за плащане на пенсии .
Това трябва да установи ревизията – колко има във фискалния резерв, колко в бюджетите на НОИ и НЗОК. Лекарите говорят за някакви липсващи милиарди. Експерти говорят за фиктивно плащане на осигуровки от държавата или изобщо неплащане на същите за държавните структури. И ако НОИ е с празни сметки, тогава НОИ може да тегли заем или да се актуализира бюджета на НОИ (при действащ парламент), но с ясни мерки за преодоляване на дефицитите, което е съвсем различно нещо. Това означава реформи, ако е необходимо и рестарт на системи. Иначе аз „гледам и не вярвам на ушите си“, когато премиер и министри казват, че с парите от БДЖ, от летищните такси, от таксите на „Южен поток“, или от каквото и да е, ще вдигнем пенсиите и ще има пари за пенсии. Чакайте малко, ние не сме халифат. Държавната хазна не случайно е разделена, тя не е торба, в която бъркаш и вадиш,ако има.
Би трявало. Така е разчетен бюджетът. Трябва ли той да се актуализира?
Бюджетът е политика, превърната в числа. Винаги съм смятала, че би трябвало да са разделени – министър по бюджета и бюджетния контрол и министър на финансите. Първият е добър счетоводител. Вторият трябва да е визионер, да превръща политики в цифри, да вижда в перспектива процесите, да извежда приоритети, а не като счетоводител просто да се опитва да върже нещата. Счетоводителят трябва да дойде после – при контрола – и да се правят анализи на изкривяванията, да се проследят отклоненията. Само тогава може да има истински ефект от превръщането на политиките в цифри от бюджета.
Може ли служебният кабинет да го направи?
Може. Ако влезе в най-добрата коалиция.
А тя е?
С държавната администрация. Там от години работят експерти. През главите им е минало какво ли не. Министри и зам.министри които крадат, или редят търгове, такива, които са компетентни и некомпетентни, хаотични и ресурсни. Те са тези, които знаят откъде едно добро нещо може да бъде пробито, защото е ставало години наред, пред очите им. Но без предразсъдъци и комплекси кой от кого е назначен, в чий мандат. Сред тях има много хора, които милеят за държавата, защото приемат работата си за мисия в служба на държавата. Защото няма такъв, който разбира от всичко. Но трябва да умее да слуша тези, които знаят, за да създаде доверие на екип и да получи най-истинската информация, да направи именно тази диагноза, за която говорихме. Защото само добрата диагноза ще ни даде възможността да намерим нашата си, българска рецепта за възраждане на икономиката.
Улицата иска бързо да решим въпроса с монополите. Как?
Решение има и Единна народна партия от учредяването си е заявила част от решенията, но това трябва да е общо лечение. За мен точно толкова страшни колкото монополите са картелите. Тях не можем да преборим само с една КЗК. Държавата е най-големият играч на един пазар. Трябва й обаче интервенционна агенция. Която, като усети, че има картел, влиза, интервенира на пазара и се оттегля, когато всичко се нормализира. Защото картелни споразумения се доказват трудно, но ежедневно се усещат по сметките за олио, хляб, захар и прочие.
Защо не станахте финансов министър и каниха ли ви изобщо?
При нас, в ЕНП, са събрани изключително интелигентни, млади и мотивирани хора, които вярват, че политика може да се прави и по честен начин. С това са свързани ангажиментите ми. Затова ми се стори несериозно през тези дни да коментирам слухове.