Той е събрал различни видове животни, само заради потопът, който наближава. Но и днес се вижда, че тези животни не могат да общуват по между си.
Aрман Бабикян, експерт по политически маркетинг и ПР за в. „Марица?
Г-н Бабикян, какви послания изпраща на зрителите рекламния клип с трамвая, създаден по случай 47- я конгрес на БСП?
Трудно ми е да отгатна посланията. Лидерът е ясен, кара превозно средство. Има двама души, които обсъждат, че има някакви стари идеали от партизански времена, които са валидни и днес.
Може ли да посочите силните и слабите страни на видеото?
Силната страна е, че има намигване към поколението на хората от 45-годишна възраст нагоре и скромният намек, че времената вече не са същите. Слабите страни са прекалено много, но са по-скоро смешни, отколкото слаби. Човекът, чийто глас ни приканваше да отидем в „страната на Малборо”, днес облечен като частен детектив, запъхтяно се хвърля в трамвай и устремява поглед в гората. Министърът на културата определено е рейтингова личност и застанал до премиера – ватман, се опитва да вкара малко кино в мечтите. Клипът не казва какво е новото, освен че лидерът е млад. Но това го знаем от няколко години. Камерата е разсеяна, а черно-белите снимки навяват само носталгия.
Ако вие бяхте ПР на БСП, бихте ли ги посъветвали да променят някои моменти в лентата? Кои?
Слава богу не съм ПР на БСП. Но в кръга на шегата трябваше да покажат повече спирки и от едната страна на трамвая да слизат хора като Премянов, Овчаров, Румен Петков, а от другата страна – да се качват млади хора, които „приличат” на Станишев по възраст и усмивка.
За какъв тип възрастова и социална аудитория е предназначен клипа?
За хора, които се возят на трамвай, преживяват трудно и вярват в чудеса. За тях прокопаването на Хаинбоаз е свързан със спомени, подобни на baby- бума на хипарското движение, а на „всеки километър” е тяхната история за Батман или първия български ийстърн, в който добрите побеждават лошите.
Считате ли, че лентата достига до хората, към които е насочена?
Странно е, че младежката организация е решила да дари клип, предназначен за възрасти хора. Нещо като дарение за социален дом. Макар и малко странен, след подскачащите баби с китарите и червените бикини от Бузлуджа, мисля, че възрастният електорат на социалистическата партия вече трудно може да бъде изненадан.
Според вас какво иска да внуши авторът на видеото Кирил Добрев с използването на черно-бялата лента и персонажите на Сергей Станишев, Стефан Данаилов и възрастния човек?
Някога Борис ІІІ е карал влак и може би е искал да демонстрира способностите на един монарх и близостта до технологиите. По-късно Надежда Михайлова подкара самолет, с което явно показа, че и жените могат разни работи като мъжете. Не мога да гадая за мислите на автора на този клип, а и не съм сигурен, че искам. В трамвая пътуват 3 поколения мъже, от които единият излиза от роля, другият влиза, а третият – остава в спомените си.
Според вас в каква посока пътува трамваят и къде ще пристигне?
От тази спирка в долен Лозенец обикновено спира на пл. „Журналист”. Понеже клипът е предконгресен и не носи никакво послание за посока, ми идва на ум стара мъдрост, че този, който не знае накъде отива, обикновено стига някъде другаде.
Не смятате ли, че от клипа лъха носталгия по миналото преди 10-ти ноември?
От клипа лъха най-вече безпомощност. Със сигурност тези между 18 и 40 г. ги няма никакви. Някакви симпатични хора, които управляват държавата, символизираща корупция и хаос, изпитват носталгия по строгия милиционерски ред на комунизма. Малко е абсурдно, но лъха!
Според вас, какво БСП показва лентата-старо и закостеняло или ново и реформирано, в крак с европейските ценности?
Единствената европейска ценност в трамвая е Сергей Станишев, а трамваят със сигурност трябва да се ремонтира докато заприлича на мотрисите на ТВЖ, високо-скоростни влакове по подобие на тези във Франция. Дано след конгреса им премиерът им да не е толкова самотен и БСП да има ясна посока, ясни послания по пътя към модерната, европейска социалдемокрация. Иначе трамваят ще се окаже Ноев ковчег, който е събрал различни видове животни, само заради потопът, който наближава. Но и днес се вижда, че тези животни не могат да общуват по между си.